waar bestaat ons kabinet nu uit?

Ik hou me er werkelijk 0% mee bezig en ik vroeg me af of we nu überhaupt weer een kabinet hebben en zoja waar bestaat die uit? Hoor steeds hier en daar van kabinet gevallen, dan weer niet compleet, dan weer niks dus snap er geen snars van :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het kabinet is enkele maanden geleden inderdaad gevallen, toen het Catshuis-overleg mislukte. Daarom hebben we nu een - inderaad incompleet, immers Wilders is er met zijn PVV uit gestapt - demissionair kabinet van CDA en VVD. Dus twee van de drie partijen uit het oorspronkelijke kabinet blijven over nadat de PVV uit het kabinet is gestapt. Omdat er daarmee geen meerderheid meer was, is het kabinet gevallen. Demissionair wil zeggen dat ze niet meer hun eigen nieuwe plannen - dus "missie" - mogen uitvoeren, maar dat ze alleen de lopende zaken afhandelen. Ze zorgen er dus voor dat het land geregeerd wordt, maar hebben zelf weinig in te brengen. Al zou het alleen maar zijn omdat ze geen meerderheid hebben in de tweede kamer, en dus voor alles wat ze zouden willen doen, moeten onderhandelen met andere (niet-regerings) partijen.

Op 12 September hebben we weer verkiezingen, en daarna zal er een nieuw kabinet geformeerd moeten worden. En als de peilingen niet heel extreem afwijken van de daadwerkelijke uitslag, dan zal dat een moeilijke en waarschijnlijk lange formatie gaan worden. Het demissionaire kabinet Rutte-I, dus van alleen nog CDA en VVD, blijft dan aan als kabinet voor de lopende zaken, totdat er een nieuw kabinet is geformeerd. Als er een nieuw kabinet is, dan zal dat de regering overnemen van het huidige demissionaire (want gevallen) kabinet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het kabinet-Rutte, ook wel het kabinet Rutte-Verhagen genoemd, is een Nederlands demissionair kabinet. Het is een minderheidskabinet bestaande uit de politieke partijen VVD en het CDA, en kreeg van oktober 2010 tot april 2012 gedoogsteun vanuit de Tweede Kamer van de PVV. Het kabinet staat onder leiding van premier Mark Rutte en werd op 14 oktober 2010 beëdigd als opvolger van kabinet-Balkenende IV, na de Tweede Kamerverkiezingen van 9 juni 2010 en de daaropvolgende kabinetsformatie.
Met de gedoogsteun van de PVV kon het kabinet oorspronkelijk rekenen op 76 zetels, een meerderheid van één zetel. Na het vertrek van Hero Brinkman uit de PVV-fractie, die verder ging als eenmansfractie in het parlement, verloor het kabinet-Rutte deze meerderheid. Bij zijn vertrek uit de PVV liet Brinkman echter weten dat hij het kabinet-Rutte zou blijven steunen.[1]
Op 21 april 2012 maakte premier Mark Rutte bekend dat het, na zeven weken onderhandelen in het Catshuis over de begroting voor 2013, niet was gelukt tot overeenstemming te komen met Geert Wilders. Na het stuklopen van de onderhandelingen gaf de PVV aan per die dag geen gedoogpartner meer te zijn van het kabinet. Op 23 april 2012 bood Mark Rutte als gevolg daarvan het ontslag van het voltallige kabinet aan bij koningin Beatrix.[2][3]
Op 26 april 2012 bereiken de fractievoorzitters van de demissionaire regeringspartijen VVD en CDA en die van de oppositiepartijen D66, GroenLinks en de ChristenUnie (de zogenaamde Kunduzcoalitie) een akkoord over het bezuinigingspakket voor 2013. Nederland kon dit zogeheten Wandelgangenakkoord nog voor de deadline van eind april naar de Europese Commissie in Brussel sturen.

Zeteltal TK 31 + 21 = 52 (+ 24 zetels van PVV = 76) (tot 20 maart 2012)
31 + 21 = 52 (+ 23 zetels van PVV na vertrek van Hero Brinkman uit PVV = 75) (20 maart 2012 - 21 april 2012)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabinet-Rutte