Dat ligt er aan waardoor je doof bent. Bij de enen doofheid wel en andere weer niet.
ronron1212
11 jaar geleden
Bij doofheid die veroorzaakt word door een lichamelijke beperking kun je over het algemeen geen geluidsgolven opvangen via het oor, maar wel onstaan er trillingen in het hoofd die bij mensen die al voor langere tijd doof zijn verwerkt worden door de hersenen en geïnterpreteerd worden als geluid.
Bij een psychologische oorzaak hoort de persoon het wel, maar kan de informatie mogenlijk niet worden verwerkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klopt niet, het oor ontvangt altijd geluidsgolven. De vraag is of het oor daar iets mee doet vervolgens.
Ik heb samengewerkt met een doven jongen. Als hij aan het eten was smakte hij heel erg,en met roken blies hij de rook met geluid uit. Dit kwam puur omdat hij niet hoorden of hij er geluid meemaakte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke anekdote, maar volgens mij geen antwoord op de vraag.
Als geluid je oor binnengaat wordt je trommelvlies in trilling gebracht. Dit vlies zit met de drie kleinste botjes van je lichaam (de middenoorbeentjes) verbonden met de cochlea of slakkenhuis. De beweging van de middenoorbeentjes zet een vloeistof (perilymph) in de cochlea in beweging. Door de beweging van de vloeistof trilt het basilair membraan in de cochlea. In dit membraan zitten kleine haarcellen die detecteren dat het membraan in trilling is gebracht, deze haarcellen geven deze trilling door aan de zenuwcellen in de basale ganglia. Vanaf hier wordt de (inmiddels elektrische) informatie doorgegeven naar het brein. Meer specifiek: via de thalamus naar de primaire auditieve cortex in te temporaalkwab.

Dat zijn allerlei dingen die stuk kunnen en als ze stukgaan kan dat leiden tot doofheid.

Ten eerste kunnen je trommelvlies of je middenoorbeentjes kapot gaan, je kunt dan geen geluidsgolven meer opvangen of omzetten naar trillingen in de vloeistof in de cochlea. Je kunt dan nog wel horen dan je kauwt of als je met je hoofd ergens tegenaan stoot.

Als de beschadiging dieper zit kun je dat niet meer. Veel voorkomend is beschadiging aan de haarcellen op het basilair membraan in de cochlea. Als deze stuk zijn kun je helemaal geen geluid meer omzetten in neurale informatie. Je brein ontvangt dan geen gegevens meer en je hoort niets meer, ook geen kauwen of smakken.

Je kunt ook corticaal doof zijn. Dit gebeurt bij beschadiging van de zenuwen in de basale ganglia of de primaire auditieve cortex. In dit geval zijn je oren prima, maar kan je brein de informatie niet ontvangen of verwerken. Dit leidt in de meeste gevallen slechts tot unilaterale doofheid, dus maar aan 1 kant. Je kunt dan met je andere oor nog prima horen, ook als je kauwt. Mocht je dit op de een of andere manier aan beide kanten krijgen dan hoor je jezelf ook niet meer kauwen natuurlijk. Ik vraag me echter af hoe je dat voor elkaar kunt krijgen zonder ook andere dingen kapot te maken, dus in dit geval zou er wel eens wat meer met je aan de hand kunnen zijn.

Er is dus niet een eenduidige definitie van doof zijn, er zijn allerlei dingen die kapot kunnen in het auditieve systeem en afhankelijk van de plaats van beschadiging kun je jezelf wel of niet horen kauwen. Cochleaire beschadiging is de meest voorkomende oorzaak van doofheid, dus de meeste doven kunnen zichzelf niet horen kauwen.